Przedstawiamy program naprawy transportu kolejowego w województwie podlaskim stworzony przez zespół ekspertów pod kierownictwem posła Jarosława Zielińskiego.
1) Przywrócenie zlikwidowanych w ostatnich latach połączeń międzywojewódzkich, w tym w szczególności połączeń między Białymstokiem a Warszawą, a także połączeń w ruchu lokalnym na terenie województwa podlaskiego.
2) Reaktywacja przynajmniej jednego (poza kursującym 10011/10012 “Hańcza”) międzywojewódzkiego pociągu stałego kursowania pomiędzy Suwałkami a Warszawą (odjazd z Białegostoku w godzinach popołudniowych, odjazd z Suwałk w godzinach porannych).
3) Przywrócenie nocnego pociągu (przynajmniej sezonowego) łączącego Suwalszczyznę z południem Polski (“Wigry” relacji Suwałki – Kraków – Suwałki).
4) Przywrócenie niektórych pociągów stałego i sezonowego kursowania na odcinku Białystok – Sokółka – Suwałki; Suwałki – Olecko – Ełk.
5) Uruchomienie grupy wagonów bezpośrednich relacji Suwałki-Ełk-Suwałki dołączanych i rozłączanych na stacji Ełk w sezonie wakacyjnym oraz wybrane dni w rocznym kalendarzu do całorocznego pociągu TLK 18105/81104 “Rybak” relacji Białystok – Szczecin Główny – Białystok.
6) Wydłużenie kursowania zaplanowanego na okres wakacyjny 2014 roku pociągu interREGIO 75106/57113 “Niegocin” relacji Poznań Główny – Ełk – Poznań Główny do stacji Suwałki.
7) Reaktywacja ruchu pasażerskiego na linii kolejowej nr 37: połączenia sezonowe relacji Białystok – Waliły-Stacja – Białystok, wprowadzenie kursów weekendowych z myślą o tych, którzy pragną aktywnie spędzać czas, uprawiać np. turystykę rowerową.
8) Zachowanie, wznowienie bądź uruchomienie pociągów spełniających kryteria połączeń międzynarodowych (o ponadregionalnym znaczeniu dla sieci połączeń kolejowych w kraju) w następujących relacjach:
– Białystok – Grodno – Białystok (gwarancja zachowania połączeń)
– Białystok – Czeremcha – Brześć – Czeremcha – Białystok (reaktywacja)
– Białystok – Brzostowica – Wołkowysk – Brzostowica – Białystok (uruchomienie w porozumieniu ze stroną białoruską w przypadku zainteresowania tym połączeniem)
– Suwałki – Sestokai – (Wilno) – Sestokai – Suwałki (przywrócenie połączenia w porozumieniu ze stroną litewską).
9) Stworzenie jednolitego, skoordynowanego i sprzężonego z ośrodkami decyzyjnymi (operatorem przewozów, zarządcą infrastruktury) punktu informacyjnego na białostockim dworcu kolejowym, celem którego byłoby szybkie i skuteczne reagowanie w sytuacjach zakłóceń w ruchu komunikacyjnym, udzielanie kompleksowej pomocy i powiadamianie podróżnych o sytuacji ruchowej na wypadek zaistnienia wydarzeń nadzwyczajnych (nagłego odwołania pociągów np. z powodu niekorzystnych warunków atmosferycznych, przyczyn technicznych oraz innych).
10) Zagwarantowanie przewoźnikowi obsługującemu połączenia regionalne wieloletniej umowy na świadczenie usług w regionalnym pasażerskim transporcie kolejowym oraz rozwoju sieci połączeń:
– gwarancja ruchu pasażerskiego na następujących trasach:
Białystok – Czyżew (Małkinia) – Białystok (linia nr 6);
Białystok – Ełk – Białystok (linia nr 38);
Białystok – Kuźnica Białostocka – Białystok (linia nr 6)
Białystok – Sokółka – Suwałki – Sokółka – Białystok (linie nr 6 i 40)
Białystok – Czeremcha – Białystok (linia nr 32)
Siedlce – Czeremcha – Hajnówka – Czeremcha – Siedlce (linia nr 31)
– reaktywacja:
Białystok – Waliły-Stacja – Białystok (linia nr 37)
Białystok – Hajnówka – Białowieża – Hajnówka – Białystok (linie nr 32 i 52)
Hajnówka – Cisówka – Hajnówka (linia nr 31)
Ostrołęka – Łomża – Ostrołęka (linie nr 36 i 49)
Łapy – Ostrołęka – Łapy (linia nr 36)
Suwałki – Olecko – Ełk – Olecko – Suwałki (linie nr 39 i 41).
11) Modyfikacja harmonogramu prac modernizacyjnych linii kolejowej 6/E-75 “Rail Baltica” na odc. Warszawa – Suwałki – granica państwa, w tym na odcinku Czyżew – Białystok oraz Białystok – Suwałki – granica państwa: realizacja zadań inwestycyjnych jednocześnie z dwóch stron wskazanych odcinków, czyli z chwilą rozpoczęcia pierwszych robót w okolicach Czyżewa (tj. 107,26 km linii) jednocześnie powinny być prowadzone prace na terenie od stacji Białystok (od km 178,50), podobnie z chwilą rozpoczęcia robót od Białegostoku w kierunku Suwałk jednocześnie powinny być prowadzone prace od strony granicy państwa i Suwałk w kierunku Białegostoku.
12) Odcinek Białystok – Ełk – Suwałki – Granica Państwa, planowany do modernizacji w ramach ciągu trasy “Rail Baltica” powinien być dwutorowy i dostosowany do prędkości 160 km/h dla pociągów pasażerskich oraz 100-120 km/h dla pociągów towarowych (pojawiają się informacje o planowanym ograniczeniu inwestycji do linii jednotorowej dostosowanej do maksymalnej prędkości 120 km/h).
13) Przeprowadzenie rewitalizacji linii kolejowej nr 6 na odcinku Białystok – Sokółka – Kuźnica Białostocka; zaplanowane na lata 2014-2020 prace na tym odcinku powinny uwzględniać odbudowę drugiego toru na odcinku Białystok – Sokółka w celu zwiększenia przepustowości pociągów.
14) Zapewnienie utrzymania w eksploatacji przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. linii kolejowej nr 40: Sokółka – Suwałki po realizacji inwestycji “Rail Baltica” (Warszawa – Białystok – Ełk – Suwałki – Gr. Państwa) oraz jej modernizacja: elektryfikacja tego odcinka oraz zbudowanie infrastruktury umożliwiającej bezkolizyjne mijanie się pociągów (na trasie bardzo ważny ośrodek turystyczny: Augustów).
15) Opłaty za dostęp do infrastruktury kolejowej zmodernizowanej przez samorząd województwa w ramach środków z różnych programów operacyjnych powinny zostać zniesione dla połączeń regionalnych, których organizatorem jest samorząd województwa na okres przynajmniej 5 lat.
16) Wprowadzenie zintegrowanego biletu komunikacyjnego na przejazd pociągami regionalnymi i komunikacją miejską w obrębie aglomeracji białostockiej.
17) Wznowienie ruchu towarowego i pasażerskiego na linii kolejowej nr 36 Ostrołęka – Łapy (powstająca podstrefa Specjalnej Strefy Ekonomicznej i odbudowa bocznicy w Sokołach dla firm wykorzystujących transport kolejowy do przewozu towarów).
18) Wznowienie ruchu towarowego, a w dalszej kolejności także pasażerskiego na linii kolejowej nr 37 Białystok – Zubki Białostockie (od strony Białorusi ma powstać centrum logistyczne).
19) Odtworzenie linii kolejowej nr 50 Czerwony Bór – Zambrów przynajmniej jako bocznicy szlakowej dla tamtejszych zakładów przemysłowych i handlowo-usługowych.
20) Zahamowanie prywatyzacji dworców kolejowych na terenie województwa podlaskiego.
21) Zlokalizowanie siedziby Zarządu Spółki PKP Przewozy Regionalne na dworcu kolejowym w Białymstoku w celu poprawy zarządzania obsługi danymi połączeniami kolejowymi lepszej integracji i umożliwienia zintegrowanego kierowania ruchem kolejowym (współpraca z pozostałymi spółkami PKP).
22) Odtworzenie funkcjonowania kas biletowych na wszystkich dworcach i przystankach kolejowych z dostosowaniem godzin ich pracy do ruchu pociągów tak, aby podróżni mogli bez przeszkód zakupić bilety.
23) Dostosowanie wszystkich połączeń kolejowych do rzeczywistych potrzeb podróżnych.
Jarosław Zieliński
Poseł Rzeczypospolitej Polskiej
Wszystko pięknie: podpisuję się pod tymi pomysłami obiema rękami a i nogami jak się uda….TYLKO Panie POŚLE, proszę o propozycję przedstawienia źródeł finansowania.
Osobiście to i ja mam propozycje… wybudowania trakcji i uruchomienia połączeń kolejowych do wszystkich posesji :) w województwie.
I kto da więcej?
Lepiej niech zbudują szybciej całą S8, autobusem będzie taniej oraz bardziej komfortowo niż kisić się w pociągu.
Każdemu po pociągu dajmy i będzie najlepiej
Zdecydowana większość z tych postulatów to pobożne życzenia… Szczególnie przywrócenie pociągów do Suwałk – Intercity nie ma w żadnym wypadku zamiaru rozszerzać oferty, tym samym pogłębiać straty. Panie Pośle – czy Pan nie widzi, że kolej w Polsce ma być zminimalizowana maksymalnie? Kolej już się nie rozwinie, nie ma szans na linię dwutorową na ciągu Rail Baltica do Suwałk… Lepiej by było gdyby Pan powalczył o utrzymanie tego co jest a nie ośmieszał się takimi fanaberiami..
a pomyślałem, że do wcześniejszego dorzuciłbym jeszcze po 5000 zł tak na głowę dla każdego ;) kto zagłosuje na mnie ;P