Nie oszczędza się na dzieciach i szkole

Wyśmienite wyniki egzaminów wśród uczniów klas szóstych szkół wiejskich w powiecie wysokomazowieckim jednoznacznie wskazują, że małe szkoły poprzez zindywidualizowane podejście do nauki dzieci osiągają lepsze wyniki, niż wydawałoby się szkoły z większych ośrodków miejskich. Jest to duży argument za tym, że warto utrzymywać szkoły małe, a w tych większych dążyć do tego, żeby było więcej klas o mniejszej ilości uczniów. Indywidualizacja nauczania powoduje to, że w mniejszym zespole łatwiej jest nauczycielowi dotrzeć do każdego ucznia, zauważyć jego talenty lub problemy. Podejmując indywidualną pracę z uczniem zdolnym, nauczyciel doprowadza go do sukcesu, zaś u ucznia słabszego wyrównuje braki w wiedzy oraz rozwija te umiejętności, w których dziecko jest dobre.

Niestety w niektórych mediach jak i w dyskusjach politycznych pokutuje przesąd o ekonomicznym podejściu w kwestii utrzymywania szkół. Wielokrotnie w dyskusjach przewijają się problemy samorządów w utrzymaniu szkół i przedszkoli. Dla niektórych nieodpowiedzialnych lokalnych polityków instytucja szkoły wydaje się być przysłowiową „kulą u nogi” i tematem rozgrywek politycznych. Wiadomą rzeczą jest to, że w obecnym kształcie systemu edukacji żadna szkoła publiczna nie jest instytucją dochodową i wszystkie placówki oświatowe, aby mogły istnieć, wymagają  po prostu nakładów pieniężnych. Po to, aby naszym pociechom stworzyć dobre warunki do nauki. A niestety klasy dwudziesto- czy nawet trzydziestoosobowe są również w naszych wysokomazowieckich  szkołach często  codziennością. W takich warunkach, nauczyciel ma ciężkie warunki do pracy, natomiast co najważniejsze dziecko ma z góry gorsze możliwości nauki. Argumenty wszelkich lokalnych władz, że utrzymanie szkół drogo kosztuje można włożyć miedzy bajki patrząc wnikliwym okiem na jakie dziwne wydatki wydają pieniądze publiczne samorządy np. straże miejskie lub wiejskie w małych miejscowościach itp. Na szkołach oszczędzać nie wolno, ponieważ odpowiednia nauka dzieci i rozwijanie ich indywidualnych uzdolnień będzie korzystne dla całego naszego narodu.

Szkoła dla wielu małych miejscowości to również lokalny ośrodek kultury ponieważ w kalendarzu imprez każdej szkoły znajdują się imprezy o charakterze patriotycznym, historycznym, świątecznym, rodzinnym, w których uczestniczą nie tylko uczniowie i rodzice ale bardzo często mieszkańcy i zaproszeni goście. Często jak zamyka się szkołę to zamiera życie kulturalne w danej miejscowości. Miejmy nadzieję, że zamykanych szkół, likwidowanych i przeładowanych uczniami klas będzie w naszym wysokomazowieckim powiecie jak najmniej, a dzieci i młodzież będą mogli się uczyć w coraz lepiej wyposażonych szkołach.

Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Łomży opublikowała wyniki sprawdzianu szóstoklasistów, którego zadaniem jest badanie efektów sześcioletniej edukacji. Wyniki w powiecie wysokomazowieckim prezentujemy w tabeli poniżej. Prymat szkół małych w tym rankingu daje nam wszystkim wiele do myślenia.

Miejsce Nazwa Szkoły Liczba uczniów Średni wynik (pkt.) Średni wynik (%) Odchylenie standardowe (pkt.) Stanin_2013
 1. Szkoła Podstawowa w Święcku Wielkim  8  34,3  86  4,0  9
 2. Szkoła Podstawowa w Wylinach Rusi  5  30,6  77  4,0  9
 3. Szkoła Podstawowa w Dąbrowie Moczydłach  6  29,2  73  8,2  8
 4. Szkoła Podstawowa w Radziszewie Starym  5  28,0  70  6,3  8
 5. Szkoła Podstawowa w Wojnach Krupach  7  27,7  69  8,2  7
 6. Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Zespole Szkół w Jabłoni Kościelnej  21  26,3  66  9,3  7
 7. Szkoła Podstawowa w Dąbrowie Wielkiej  14  25,8  64  6,8  6
 8. Szkoła Podstawowa im. Mikołaja Kopernika w Ciechanowcu  61  24,8  62  8,4  6
 9. Szkoła Podstawowa w Łuniewie Małym  3  24,7  62  -  -
 10. Szkoła Podstawowa im. Szarych Szeregów w Zespole Szkół w Czyżewie  55  24,6  62  10,5  6
 11. Stowarzyszenie “Edukator” w Łomży – Szkoła Podstawowa w Stypułkach-Święchach  6  24,3  61  8,5  5
 12. Szkoła Podstawowa w Kowalewszczyźnie  6  24,0  60  7,2  5
 13. Szkoła Podstawowa nr 1 im. Tadeusza Kościuszki w Wysokiem Mazowieckiem  135  23,6  59  7,8  5
 14. Szkoła Podstawowa im. Komisji Edukacji Narodowej w Klukowie  24  23,6  59  6,6  5
 15. Szkoła Podstawowa w Zespole Szkół w Rosochatem Kościelnem  18  23,2  58  6,8  5
 16. Szkoła Podstawowa im. Adama Mickiewicza w Sokołach w Zespole Szkół w Sokołach  51  23,1  58  8,8  5
 17. Szkoła Podstawowa w Łempicach  7  22,9  57  7,2  5
 18. Szkoła Podstawowa w Kuczynie  8  22,6  57  6,7  4
 19. Szkoła Podstawowa im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Szepietowie  38  22,6  57  8,4  4
 20. Szkoła Podstawowa im. ks. Rocha Modzelewskiego w Zespole Szkół w Nowych Piekutach  32  22,4  56  10,3  4
 21. Szkoła Podstawowa w Zespole Szkół w Jabłonce Kościelnej  20  22,4  56  6,4  4
 22. Szkoła Podstawowa w Kocach Schabach  4  22,3  56  -  -
 23. Szkoła Podstawowa w Dąbrówce Kościelnej  20  22,1  55  7,3  4
 24. Szkoła Podstawowa w Bruszewie  10  21,0  53  6,1  3
 25. Szkoła Podstawowa w Wyszonkach Kościelnych  16  19,9  50  6,8  3
 26. Szkoła Podstawowa im. Księdza Piotra Skargi w Zespole Szkół w Kobylinie-Borzymach  23  19,1  48  9,1  2
 27. Szkoła Podstawowa w Zespole Szkół w Kuleszach Kościelnych  26  17,6  44  9,3  1
 28. Stowarzyszenie “Edukator” w Łomży – Szkoła Podstawowa we Wnorach-Kużelach  5  13,4  34  4,0  1

 

opracowanie w tabeli na podstawie OKE w Łomży

Jedna myśl nt. „Nie oszczędza się na dzieciach i szkole”

  1. Wydawać by się mogło , że tak wysoki wynik przemawia za wyższością małych wiejskich szkół. Mnie jednak nie przekonuje do wysnucia takiego wniosku. Jedyną miarą poziomu zdobytych wiadomości i umiejętności przez dzieci ze szkół podstawowych jest to jak radzą sobie na dalszych etapach nauki. Bardzo mnie interesuje jak to jest w przypadku dzieci choćby z pierwszej dziesiątki tej listy. Myślę , że takie porównanie jest możliwe do opracowania. Mój sceptycyzm nie wynika absolutnie ze złośliwości tylko z obserwacji tego co dzieje się potem w gimnazjach z wydawać by się mogło bardzo dobrymi uczniami. Mam nadzieję , że w tym przypadku się mylę ale przekonać mnie mogą tylko konkretne dane . Oczekuję , że zostaną nam wszystkim udostępnione.
    Pierwsza dziewiątka szkół to łącznie 130 dzieci.Mniej niż w SP nr1 . Czyli koszt wykształcenia jest wielokrotnie wyższy niestety ale kosztem dzieci z dużych szkół. Wiele osób się ze mną nie zgodzi ale niestety w dzisiejszych czasach należy myśleć ekonomicznie. Może przy zmniejszeniu ilości szkół w tych dużych można by było ograniczyć ilość dzieci w klasach i dać im szansę na zindywidualizowane nauczanie?
    Nie twierdzę , że mam w 100% rację , ale mam nadzieję , że to co napisałem będzie początkiem racjonalnej dyskusji na ten temat.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>