Rusza III edycja kampanii “Pora na pomidora”

To już trzecia edycja ogólnopolskiej kampanii społeczno-edukacyjnej „Pora na pomidora, czyli jak tu nie kochać polskich warzyw i owoców”. W tym roku organizatorzy kierują działania przede wszystkim do rodziców i opiekunów, którzy odgrywają kluczową rolę w kształtowaniu nawyków żywieniowych dzieci.

Spożycie owoców w Polsce w 2012 r. (40,92 kg/osoba) spadło w porównaniu z 2002 r. o blisko 8 kg na osobę. W porównaniu z rokiem 2011 wyraźny wzrost odnotowały jedynie jabłka – o 1,8 kg. Równie niekorzystnie przedstawia się spożycie warzyw i ich przetworów. Porównując rok 2012 (59,52 kg/osoba) z 2002, zauważamy blisko pięciokilogramowy spadek na osobę. Spadek dotyczy wszystkich warzyw branych pod uwagę w zestawieniu: kapusty, kalafiorowatych, pomidorów, ogórków, buraków, marchwi i cebuli[1].

Dodatkowo w ciągu ostatnich 20 lat liczba dzieci otyłych i z nadwagą w Polsce wzrosła trzykrotnie[2]. Intensyfikacja tego problemu wynika głównie ze złych nawyków żywieniowych lub ich braku. Dlatego warto dbać o właściwe zwyczaje już od najmłodszych lat.

Jak zachęcić dzieci do jedzenia warzyw i owoców?

W tym roku organizatorzy kampanii „Pora na pomidora, czyli jak tu nie kochać polskich warzyw
i owoców” kierują swoje działania w szczególności do rodziców i opiekunów oraz nauczycieli.

Chcemy aktywnie włączyć rodziców w proces kreowania właściwych postaw żywieniowych u dzieci i pokazać, jak można przekonać je do spożywania warzyw i owoców. W związku z tym, że produkty te odgrywają ogromną rolę w ich rozwoju – nie możemy o nich zapominać komponując codzienne posiłki. Pragniemy też zwrócić uwagę rodziców, że dzieci biorą przykład z nas, dorosłych. Stąd tak ważne jest, by również nasze posiłki były odpowiednio przygotowane – mówi Agnieszka Falba, Dyrektor Biura Federacji Branżowych Związków Producentów Rolnych, organizatora kampanii “Pora na pomidora, czyli jak tu nie kochać polskich warzyw i owoców”.

Na stronie internetowej kampanii poranapomidora.com będzie można zapoznać się z broszurą edukacyjną i informacjami na temat owoców i warzyw oraz smakowitymi przepisami.

Podczas kampanii zaplanowano pikniki “Pora na pomidora” w ramach koncertów Lata z Radiem. W ramach tzw. punktów dietetycznych będzie można skorzystać z porad doradców żywieniowych oraz z warsztatów dla dzieci.

Przewidziane są również pilotażowe warsztaty dla rodziców prowadzone przez ekspertów-dietetyków – we współpracy z wybranymi szkołami i przedszkolami w kilku miastach w Polsce.

W trakcie kampanii odbędzie się również, przy współpracy z patronem medialnym, konkurs
dla rodziców, na dania warzywno-owocowe dla dzieci.

Niebawem opublikowane zostaną wyniki sondażu, który pokaże, czy dzieci w Polsce jedzą i lubią warzywa i owoce.

[1] Dane: Zakład Ekonomiki Ogrodnictwa, IERiGŻ-PIB w Warszawie.

[2] Raport Światowej Organizacji Zdrowia (WHO).

Małgorzata Tomczak, poranapomidora.com

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>